Το φιλόδοξο σχέδιο ανάπλασης της οδού Πειραιώς, του άξονα που ενώνει το μητροπολιτικό και ιστορικό δίπολο Αθήνας – Πειραιά συνδυάζοντας απόλυτα την ιστορικότητα με τον Πολιτισμό και την παραγωγική οικονομία, επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, μέσα από ένα συνολικό σχέδιο αξιοποίησης  βασισμένο στην συνέργεια φορέων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Η Περιφέρεια Αττικής, οι Δήμοι, οι φορείς της Πειραιώς και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, δια του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, δηλώσαν ήδη διαθεσιμότητα στήριξης αυτής της προσπάθειας σε επίπεδο επιχειρησιακό και επιστημονικό. «Στόχος μας είναι να μπουν οι πρώτες βάσεις για έναν  νέο, σύγχρονο δρόμο, που συνδυάζει τον πολιτισμό, την παιδεία και την επιχειρηματικότητα, με στόχο την αναπτυξιακή  προοπτική», υπογράμμισαν στο «ψήφισμα» τους οι εκπρόσωποι των 61 φορέων που συμμετείχαν στην 1η συνάντηση εργασίας, η οποία πραγματοποιήθηκε (με πρωτοβουλία της Περιφέρεια Αττικής) στην Σχολή Καλών Τεχνών. «Ένας δρόμος Παιδείας, Πολιτισμού και Δημιουργίας σε ένα μνημειακό βιομηχανικό περιβάλλον. Ένας δρόμος που συνδέει το μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας με το αναπτυσσόμενο λιμάνι του Πειραιά».

«H δράση μας για την Πειραιώς», συνόψισε ο συντονιστής της συνάντησης εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος Πολιτιστικών Υποδομών Θοδωρής Αγγελόπουλος, «θα θέσει τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου της αστικής  της ανάπτυξης στην έννοια της συμπαγούς πόλης και στη σχέση της με τον χωρικό πολεοδομικό προγραμματισμό». Διευκρίνισε ότι «Η ανάπλαση της Πειραιώς  δεν θα στοχεύσει  μόνο στην αντιμετώπιση πολεοδομικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων, αλλά και προβλημάτων κοινωνικού και οικονομικού χαρακτήρα κατά μήκος του άξονα αλλά και της ενδοχώρας της καθώς και στην αξιοποίηση αναπτυξιακών ευκαιριών».

Εξάλλου και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής όπου αναγνωρίζεται η οδός Πειραιώς ως ο συνδετήριος άξονας ενός ενιαίου συζυγούς κέντρου της πρωτεύουσας και ορίζεται ως ένας από τους κύριους αναπτυξιακούς αλλά και πολιτιστικούς πολεοδομικούς άξονες του συγκροτήματος, υπογραμμίζεται ότι «Οι βασικοί άξονες, θα πρέπει να αναφέρονται στις θεματικές ενότητες “Φύση”, “Πολιτισμός”, “Τουρισμός”, “Βιώσιμη Ανάπτυξη” που χαρακτηρίζουν τη λειτουργία και την αισθητική των περιοχών».

Στην αναγκαιότητα της ανάλογης μέριμνας για τους πολίτες και τις κατοικίες πέριξ του δρόμου, με αυτήν την προγραμματιζόμενη ανάπτυξη και αξιοποίηση των σημαντικών τοποσήμων της, επισήμανε ο δήμαρχος Ταύρου Ανδρέας Ελευθερίου και οι άλλοι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων ΟΤΑ (Νίκαια Ρέντη, Πειραιά). Ο δήμαρχος, τόνισε, την εικόνα της χρόνιας εγκατάλειψης και ανασφαλούς διέλευσης του δρόμου που παρατηρείται σε όλο το μήκος των περίπου 10 χιλιομέτρων. Την επιβάρυνση  στην κυκλοφορία και την έλλειψη χώρων στάθμευσης από την «κατάληψη» των ελεύθερων χώρων στην οποία προβαίνουν οι υπάλληλοι ορισμένων μεγάλων οργανισμών (επί του δρόμου). Αντιπαράβαλλε την αμεσότητα διευθέτησης αυτών των ζητημάτων (νησίδες,  οδοσήμανση, πεζοδρόμια) στην περίπτωση εγκατάστασης του κόμματος της ΝΔ σε κτίριο επί της Πειραιώς, λέγοντας χαρακτηριστικά «όλα τακτοποιήθηκαν σε χρόνο μηδέν για να περνά ο πρόεδρος της ΝΔ στο γραφείο του». Με αφορμή αυτό επικαλέστηκε τη δυνατότητα άμεσης πραγματοποίησης κάποιων αντίστοιχων υποδομών από πλευράς δήμων όπως συμβαίνει με την ανάπλαση του Φαληρικού όρμου, «έργο το οποίο θωρακίζει αντιπλημμυρικά την περιοχή».

Με αφορμή το συγκεκριμένο έργο και την επιρροή του στον οδικό άξονα Αθήνας- Πειραιά, ο αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Τομέα Χρήστος Καπάταης αναφέρθηκε στην προβλεπόμενη μετατροπή της λεωφ. Συγγρού σε δρόμο «ήπιας διέλευσης» αλλά και στους προσφερόμενους στους πολίτες χώρους αναψυχής με πρόσβαση στο αποκλεισμένο επί  δεκαετίες από αυτούς, παραλιακό μέτωπο.
Νωρίτερα ο πρύτανης στην ΑΣΚΤ Παναγιώτης Χαραλάμπους τόνισε ότι οι φορείς που έχουν ταυτιστεί πλέον με τον δρόμο μπορούν να συμβάλουν καταλυτικά στη σύνταξη ενός σχεδίου δράσης-ευαισθητοποίησης-προβολής και οργάνωσης κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών, καθώς διαθέτουν το κύρος και σηματοδοτούν καλές εφαρμοσμένες πρακτικές.

Από την πλευρά της, η αντιπεριφερειάρχης κεντρικού τομέα Ερμίνα Κυπριανίδου επισήμανε ότι το συνολικό σχέδιο προϋποθέτει τη θετική εμπλοκή της αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Αττικής, Δήμοι Αθηναίων, Μοσχάτου-Ταύρου, Νίκαιας-Ρέντη, Πειραιά, σε μία ενιαία αντιμετώπιση κυρίως των ζητημάτων δημοσίου χώρου) των Πολιτιστικών χώρων, των εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και των επιχειρηματιών, «με έμφαση στην πτυχή της κοινωνικής αναβάθμισης με τόνωση της απασχόλησης και γενικότερης βελτίωσης της ποιότητας ζωής».

Στο σημείο αυτό ο εκπρόσωπος της κοινότητας των ΑμεΑ Αντώνης Ρέλλας χαρακτήρισε ευκαιρία τον επανασχεδιασμό του δρόμου με τρόπο που «να χωράει όλους μας», με συνυπολογισμό την πρόσβαση των ΑμεΑ που «αποτελούν το 18% του ενεργού πληθυσμού) και των εκατομμυρίων εξαυτών που επισκέπτονται τη χώρα μας».

Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης μίλησε για «αναγκαία διαμόρφωση ενός εφαρμόσιμου σχεδίου» ώστε να καταστεί δυνατή η συμβολή της Πειφέρειας Αττικής» στην υπέρβαση των γραφειοκρατικών εμποδίων που θα προκύψουν από τα  ζητήματα χρήσεις γης και μεγάλων ιδιοκτησιών, επί των κτισμάτων που πλαισιώνουν τον δρόμο. Καίρια επισήμανση για την υλοποίηση του εγχειρήματος έκανε η Λούκα Κατσέλη πρώην υπουργός και πρόεδρος της ΕΤΕ, σημειώνοντας ότι για την επιτυχία του, απαιτείται η συγκρότηση επιτελικής ομάδας πολλαπλών δεξιοτήτων  (λόγω της  υφιστάμενης ποικιλίας των τομέων αξιοποίησης: εμπορική, πολιτιστική, νεολαία, τουρισμός,  μεταφορές κ.α) η όποια θα «τρέξει» το στρατηγικό σχέδιο που θα προκύψει από τη διαβούλευση με εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων από την αρχή έως το τέλος.

Αντίθετα ο καθηγητής αρχιτεκτονικής Νίκος Μπελαβίλας υποστήριξε ότι η Πειραιώς «δεν έχει ανάγκη άλλης μιας ακόμη μελέτης. Αρκεί η επαναχάραξη του αρχαίου δρόμου  που “ατενίζει το λιμάνι από το παλάτι”, για την ίδρυση της “νέας πόλης” επάνω στην ευθεία αυτή». Ο ίδιος  παρουσίασε μια πλήρως κατατοπιστική απεικόνιση- χαρτογράφηση του δρόμου  και των τοποσήμων του. Με εμφανής τις διαφοροποιήσεις και τις αντιφατικές αποτυπώσεις που επήλθαν στο διάβα του χρόνου και των κοινωνικών εξελίξεων από την αρχαιότητα, από την απόσυρση της βιομηχανίας, την  επιρροή της οικονομικής κρίσης, την ανάπτυξη του εμπορίου και των μεγάλων εμπορικών κέντρων κ.α.

Επίσης, η καθηγήτρια ΕΜΠ και μέλος του ΔΣ του ΤΕΕ Τώνια Μορωπούλου και άλλοι καθηγητές καθώς και εκπρόσωποι υπουργείων, τραπεζών, Ομίλων, και επιχειρήσεων συμφώνησαν στην αξιοποίηση της Πειραιώς μέσω της δημιουργίας ενός δυναμικού πόλου ψυχαγωγίας και  πολιτισμού και ανάπτυξης. Στην δυναμική του επί του  τομέα Πολιτισμού αναφέρθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη, στα ιδρύματα Μιχάλη Κακογιάννη και Μείζονος Ελληνισμού, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στους χώρους του Φεστιβάλ Αθηνών, που προσελκύουν και νεανικό κοινό, στο Bios, στο Fuzz, στο Σχολείον της Ειρήνης Παπά, στα θέατρα στις περιοχές του Κεραμεικού, του Μεταξουργείου, του Γκαζιού,  αλλά και νεότερα όπως το άλλοτε πιλοποιείο Πουλοπούλου που έχει αναδειχθεί από το Δήμο Αθηναίων σε Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» κ.ά.

Αναφορικά με τον εμπορικός πόλος στον άξονα της Πειραιώς  υπάρχουν μεγάλα πολυκαταστήματα στοκ, και μερικές κραταιές, ελληνικές βιομηχανίες, όπως η Ελαΐς, η Ιόν, η Παυλίδης κ.ά. οι οποίες μπορούν να ανοίξουν ακόμη και πρατήρια χονδρικής ή λιανικής.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι η Περιφερειακή Αρχή αντιλαμβάνεται την Πειραιώς ως μοναδικό τοπίο  για ανάπτυξη και επενδύσεις. Στο πλαίσιο αυτό το Περιφερειακό Συμβούλιο εγκρίνει έργα πολλών εκατομμυρίων για τομείς υποδομών, κοινωνικής μέριμνας, υγείας, πολιτισμού και ποιότητας ζωής. Συγκεκριμένα μόνο για τον Πειραιά ενέκρινε το ποσό των 113,5 εκατ. ευρώ για έργα μεταξύ των οποίων και ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων Καστράκι, Ηετιώνεια Πύλη (στον λόφο πάνω από τα ντοκ για τα καράβια της Κρήτης), η λειτουργία του παλιού Μουσείου και η ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου Ζέας.

Αφήστε μια απάντηση:

Please enter your comment!
Please enter your name here

nineteen − ten =

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.