Ακριβότερο έως και 10% σε σχέση με πέρσι είναι το καλάθι του σούπερ μάρκετ σύμφωνα µε τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI Hellas) καθώς το πρώτο 7μηνο του 2023 οι καταναλωτές ξόδεψαν 5,15 δισ. ευρώ σε καταναλωτικά αγαθά σε σουπερµάρκετ, ποσό που είναι κατά 9,8% υψηλότερο από την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Τα στοιχεία αφορούν σε ταχέως κινούμενα καταναλωτικά προϊόντα (ΤΚΚΠ), τα οποία διοχετεύονται από σουπερµάρκετ και µίνι µάρκετ και περιλαµβάνουν κυρίως τρόφιµα, είδη προσωπικής υγιεινής και είδη σπιτιού.
Σύμφωνα με την ανάλυση της έρευνας, η αύξηση του κόστους δεν είναι αποτέλεσµα της αύξησης της κατανάλωσης σε όγκο, αλλά αύξηση της αξίας. Συγκεκριµένα, ενώ η αξία των αγαθών που διακινήθηκε στο 7μηνο του έτους αυξήθηκε κατά 9,8%, η αύξηση στον όγκο των αγαθών ήταν μόλις 0,6% – πρακτικά οι καταναλωτές αγόρασαν τα ίδια µε εκείνα του 2022. Η ανατίμηση της μονάδας του προϊόντος κατά 9,2% ήταν αυτή που οδήγησε στην αύξηση του τζίρου της αγοράς των βασικών καταναλωτικών αγαθών.
Μάλιστα τα στοιχεία της Circana δείχνουν ότι οι ανατιµήσεις στο 7μηνο έφτασαν σε όλη την γκάμα προϊόντων στα σούπερ μάρκετ .
Στα τρόφιµα καταγράφηκε αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης κατά µέσον όρο 9,4% και ανήλθε σε 3,92 δισ. ευρώ, όταν ο όγκος τους µεταβλήθηκε µόλις κατά 0,6%.
Στα είδη προσωπικής υγιεινής και οµορφιάς η δαπάνη των καταναλωτών αυξήθηκε κατά 10,3%, ανήλθε σε 586 εκατ. ευρώ, ενώ ο όγκος τους αυξήθηκε µόλις 0,6%.
Και, τέλος, στα είδη σπιτιού σηµειώθηκαν οι µεγαλύτερες ανατιµήσεις, αφού η δαπάνη αυξήθηκε κατά 10,8%, φτάνοντας τα 513 εκατ. ευρώ, ενώ ο όγκος υποχώρησε οριακά 1,1%.
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις στα ράφια των σουπερµάρκετ, σύµφωνα µε τα ίδια στοιχεία, καταγράφηκαν στα σνακς (+14,5%), στα γαλακτοκοµικά (+13%), στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (+11,8%), στα απορρυπαντικά-καθαριστικά (+11,6%), στα µη αλκοολούχα ποτά (+10,5%) κ.ο.κ. Αξίζει να σηµειωθεί ότι σύµφωνα µε τα στοιχεία της Circana, σε καµία επιµέρους κατηγορία βασικών προϊόντων δεν υπήρξε µείωση της αξίας των διαθέσιμων προϊόντων. Αντίθετα, καταγράφηκε µείωση του όγκου της κατανάλωσης, όπως σε µπαχαρικά, σάλτσες κ.λπ. (-3,8%), κατεψυγµένα τρόφιµα (-3,4%), καθαριστικά-απορρυπαντικά (-2,1%) κ.ά. Ωστόσο υπήρξαν και κατηγορίες που ο όγκος της κατανάλωσης αυξήθηκε. Αυτό συνέβη κυρίως στα σνακς (+4,7%), στα µη αλκοολούχα ποτά (+3,5%), στα αλκοολούχα ποτά (+1,9%), στα είδη προσωπικής υγιεινής (+1,5%). Σε όλες τις κατηγορίες, ωστόσο, η αύξηση της δαπάνης ξεπέρασε την αύξηση του όγκου και µάλιστα σε ορισµένες περιπτώσεις η ψαλίδα ήταν πολύ µεγάλη.
ΠΗΓΗ:Αθήνα984