Παρά τις αρχικές ενδείξεις, φαίνεται ότι επανέρχεται η τάξη στα καύσιμα θέρμανσης, σύμφωνα με την οποία το φυσικό αέριο δίνει φθηνότερη ζέστη σε σχέση με το πετρέλαιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες προμήθειας του αερίου οριστικοποίησαν τα τιμολόγια των νοικοκυριών για τον μήνα Οκτώβριο. Κινούνται στα επίπεδα των 0,11 ευρώ ανά κιλοβατώρα, τιμή που είναι στα ίδια με τα περσινά επίπεδα. Φυσικά το κόστος υποχωρεί χάρη στην επιδότηση που θα δώσει η ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ και είναι στα 0,09 ευρώ ανά κιλοβατώρα. Χωρίς αυτήν, η κιλοβατώρα θα είχε εκτιναχθεί στα περίπου 0,21 ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Σε αντίθεση με τους παρόχους αερίου, οι πετρελαϊκές εταιρείες αδυνατούν δύο μέρες πριν την έναρξη της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης να κλειδώσουν τις τιμές του καυσίμου. «Η όποια πρόβλεψη μας για την τιμή εκκίνησης διάθεσης στην αγορά καθίσταται αβέβαιη εξαιτίας της έντονης μεταβλητότητας που σημειώνεται στις χρηματιστηριακές τιμές ακόμη κι εντός της ημέρας», είναι το σχόλιο στελεχών πετρελαϊκών εταιρειών που βρίσκονται μπροστά στα τερματικά… των συναλλαγών που γίνονται στη Μεσόγειο (Platts).
Κατόπιν αυτών των δεδομένων το εύρος τιμών που μπορούν να δώσουν είναι ανάμεσα στα 1,40 με 1,50 ευρώ ανά λίτρο, με πιο πιθανή διαμόρφωση της αξίας του καυσίμου στην περιοχή των 1,45 ευρώ ανά λίτρο (για την Αθήνα, καθώς στην επαρχία οι τιμές είναι πάντα υψηλότερες). Στις συγκεκριμένες τιμές έχει συνυπολογιστεί και η κρατική επιδότηση στην αντλία που θα είναι στα 0,25 ευρώ το λίτρο. Αν δεν υπήρχε η επιχορήγηση τότε οι τιμές θα ήταν ανάμεσα στα 1,65 με 1,75 ευρώ το λίτρο.
Για να είναι δόκιμη η σύγκριση ανάμεσα στις τιμές του φυσικού αερίου και του πετρελαίου θέρμανσης, θα πρέπει η μονάδα μέτρησης του ντίζελ να μετατραπεί σε κιλοβατώρα. Έτσι, αν υποτεθεί πως θα τρέξει η τιμή στα 1,45 ευρώ ανά λίτρο, η αξία του σε κιλοβατώρες διαμορφώνεται σε 0,137 ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Δηλαδή το φυσικό αέριο θα είναι περίπου 20% φθηνότερο από το πετρέλαιο. Βέβαια, αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι πως οι προαναφερόμενες τιμές αφορούν το φυσικό αέριο τον μήνα Οκτώβριο και το πετρέλαιο θέρμανσης την πρώτη μέρα διάθεσης του καυσίμου, δηλαδή στις 15 του μηνός.
Το παράδοξο του ντίζελ
Την ίδια στιγμή που οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης σημειώνουν μακροβούτι, για το ντίζελ κίνησης οι προβλέψεις δείχνουν συνέχιση της ανοδικής πορείας. Η ανατροπή που έχει συμβεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια είναι εμφανής σε όλους τους οδηγούς. Η τιμή του κινείται σταθερά πάνω από εκείνη της βενζίνης.
Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν την κούρσα ανόδου των τιμών του ντίζελ στην ενεργειακή κρίση και συγκεκριμένα στην αυξημένη ζήτηση του προϊόντος. Όλο και περισσότερες βιομηχανίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη στρέφονται στο πετρέλαιο για την αντικατάσταση του φυσικού αερίου επιδιώκοντάς εξοικονόμηση κόστους. Η τάση αυτή προκαλεί αύξηση της ζήτησης με αποτέλεσμα και την άνοδο των τιμών.
Σε αντίθεση με το ντίζελ, τα προϊόντα της βενζίνης καταγράφουν μειωμένη ζήτηση. Όπως λένε στελέχη των πετρελαϊκών κινείται με πτωτικούς ρυθμούς της τάξης του 15% καθώς οι οδικές μετακινήσεις λόγω της ακρίβειας μειώνονται. Ταυτόχρονα, η τουριστική σεζόν βαίνει προς το τέλος της συμβάλλοντας στην υποχώρηση της κατανάλωσης.
ΠΗΓΗ: news247.gr